Skip links

Komercijalni interijeri kao novi prezentacijski prostori

Adaptacija i unutrašnje uređenje trgovina Elektrotehna i Ukus u Zagrebu, 1957. – 1958. • Lokacija realizacije: Ilica 11, Zagreb • Suradnici: Grakalić, Knez, M. Šram, N. Tvrtković

Prvi komercijalni interijer u Zagrebu realiziran je kao adaptacija i unutrašnje uređenje prostora razine prizemlja kuće Vasić u zagrebačkoj Ilici 11 koja ima status kulturnog dobra. Prizemlje je već osnovnim projektom bilo predviđeno za trgovački prostor koji se trebao uključiti u niz najamnih trgovačko-stambenih zgrada na samom početku Ilice koje danas predstavljaju spomeničku cjelinu arhitekture i urbanizma na temu urbanog modela najužega gradskog središta. Krajem 1950-ih godina osnažena trgovačka struktura već je uvelike ušla u razdoblje rekonstrukcije i adaptacije postojećih trgovina. Tako i u prizemlju navedene zgrade Vasić Begović radi na oblikovanju unutrašnjosti dvaju lokala, Elektrotehne i Ukusa. Prostor lokala uvučen je od postojeće linije pročelja kojim je Ilica zadobila komercijalno proširenje, a prostor ulice uvučen je u prizemlje, čime je prolaznik izmaknut s uobičajenog pravca kretanja i na taj način blago skrenut u unutrašnji prostor. Izlog kao transparentna barijera koja dijeli javni prostor od unutrašnjosti takvim je uvlačenjem u odnosu na građevinski pravac i uobičajene prostore izloga duž ulice omogućio nesmetano zadržavanje uza šareni svijet dućana, a samim time i mogućnost da slučajni prolaznik postane potencijalni kupac. Već se tada može govoriti o danas popularnom showroomu, smještenom u razini podruma, a u koji se silazilo stubama u produžetku ulaza u prizemlju. Atrakcija, prepoznatljivost i mogućnost zadržavanja pozornosti neobično je važan element u svakom interijeru. U ovom je ranom Begovićevu radu moguće prepoznati sve navedene elemente. Na taj način adaptacijom podruma Begović je stvorio nov, visokovrijedan komercijalni prostor u samom središtu grada, što je poslužilo kao predložak za druga rješenja u povijesnim jezgrama gdje je prostor ograničen, a samim time i skup. Naposljetku, u maniri najprestižnijih trgovina, Begović je posjetitelju i potencijalnom kupcu omogućio da sabere dojmove o onome što je vidio opušteno sjedeći u ugodnoj garnituri pozicioniranoj u prostoru na kraju obilaska.

Explore
Drag